Verkeersveiligheid in Nederland steeds onveiliger?

Verkeer onveiliger door gebrek aan handhaving

Onlangs is uit onderzoek van de Europese Veiligheidsraad Verkeer gebleken dat de politie in Nederland minder optreedt tegen verkeersovertreders. Hoewel Nederland in Europa vooroploopt op het gebied van verkeersveiligheid, wordt het wegverkeer door een gebrek aan handhaving steeds onveiliger.

Een negatieve uitwerking

De verminderde handhaving heeft op twee gebieden een negatieve uitwerking: gevaarlijke weggebruikers worden minder snel gepakt en mensen worden zich ervan bewust dat de pakkans lager is. De kans dat zij risico’s gaan nemen in het verkeer wordt daardoor groter. Het aantal verkeersdoden gaat hierdoor niet omlaag. Hoewel de meeste verkeersdoden door onder andere te hard rijden en bellen achter het stuur worden veroorzaakt, is er anderzijds een daling van het aantal verkeersboetes voor deze overtredingen te zien. Dit lijkt op het eerste gezicht nogal tegenstrijdig.

Maatregelen voor verkeersveiligheid

Om de verkeersveiligheid van het Nederlandse wegverkeer te blijven waarborgen, pakt het Openbaar Ministerie sinds 2015 veelplegers onder andere harder aan. Bepaalde verkeersovertredingen worden niet meer met een boete bestraft, maar zijn onder het strafrecht komen te vallen. De bestuurders die op deze manier bestraft worden, vormen een groot risico op het veroorzaken van een verkeersongeval en dragen bij aan de algehele verkeersonveiligheid. Met de recidiveregeling Veelplegers Verkeer kan het Openbaar Ministerie zwaardere straffen opleggen, wanneer iemand vaker verkeersovertredingen pleegt. Dit uit zich in bijvoorbeeld het innemen van een rijbewijs, of een negatieve beoordeling bij een aanvraag tot Verklaring Omtrent Gedrag.

Beginnende bestuurders

Een andere maatregel om de verkeersveiligheid in Nederland te verhogen is het aanpakken van beginnende bestuurders die zich roekeloos en gevaarlijk gedragen in het verkeer. Beginnende bestuurders krijgen al bij 2 (in plaats van 3) strafpunten een nieuw rijvaardigheidsonderzoek van het CBR. Deze beginnende bestuurders (jaarlijks zo’n 250.000 mensen die hun rijbewijs halen) begaan vaker verkeersovertredingen dan hun meer ervaren bestuurders. Tevens zijn ze vaker betrokken bij ongelukken.

Rijbewijs halen: veilig en verantwoord

Hoewel de overheid verschillende maatregelen treft om de verkeersveiligheid te handhaven, ligt een deel, zo niet het grootste deel van de verantwoordelijkheid bij de bestuurders zelf. Wanneer mensen hun rijbewijs halen, mag er vanuit gegaan worden dat zij op een verantwoordelijke, veilige manier klaar worden gestoomd om deel te gaan uitmaken van het verkeer. Een rijbewijs is niet alleen een teken dat je geslaagd bent voor een examen, het zou voor de bestuurder zelf ook moeten inhouden dat hij zich te allen tijde aan de verkeersregels houdt en zichzelf en andere nooit of te nimmer in gevaar brengt. Het is dan ook belangrijk dat bij het nemen van rijlessen een rijschool wordt gekozen die zich bewust is van de verantwoordelijkheid van beginnende bestuurders en die bijdraagt aan de algehele verkeersveiligheid. Kijk eens naar de website van Rijschool Veldkamp als voorbeeld van een rijschool die beginnende bestuurders letterlijk wegwijs kan maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *